torsdag 9 augusti 2012

Cake pops

Nästa Söndag är det kalas här hemma hos oss. Vilgots 1-årskalas. Han kommer inte ha fyllt 1 år då än, men vi ville ha kalaset innan Sofie flyttar till Spanien så det fick bli så. Det blir ungefär 40 gäster som kommer och på kalaset ska vi bjuda på fyra olika sorters cake pops och på lite fiskdamm för både stora och små. Ska det vara barnkalas så ska det.


För er som inte vet är cake pops runda bollar av mjuk eller hård kaka nersmulat och blandat med tex nutella, creme cheese eller frosting, vad som helst som är blött egentligen. Bollarna sätter man på pinnar och doppar sedan i choklad och garnerar med  tex. strössel, dekorgel och nötter. Det är väldigt fritt och faktiskt väldigt kul att göra.

Idag har jag förberett en del inför kalaset. Jag och Vilgot tog en promenad till Priso och handlade lite som fattades inför bakningen och hämtade ut ett paket med lite skojiga grejer som ska ligga i fiskdammspåsarna. Sen kom Elin och Molly hem till oss och hjälpte till med bakningen. Vi bakade fyra sorters kakor medan bebisarna lekte och grät om vartannat. Det blev kladdkaka med jordnötssmör, banan- och chokladkaka med chokladfrosting, vaniljkaka med lemoncurd och ananas- och kokoskaka med creme cheese.

Efter att Elin och Molly hade åkt hem ställde jag mig och rullade cake balls av alla kakor och frös sen in dem. Det blev ca 200 cake balls. Puh! Tanken är att jag ska tina dem långsamt i kylen dagen innan jag ska garnera dem så att det blir mindre jobb för mig på en och samma dag. Det tog oss tre-fyra timmar att baka fyra kakor, smula ner dem i skålar och blanda med de olika blöta ingredienserna. Sen tog det mig ytterligare en timme eller nåt att rulla 200 bollar. Det lär ta någon timme eller två att smälta och färga chokladen, trycka ner en pinne i varje boll, dopppa 200 bollar i chokladen och sen garnera med strössel så det kändes bäst att dela upp arbetet på flera dagar.

1 kommentar:

  1. Herrejesus min gud, 40 pers på ett 1-års kalas?? Måste gå och ragga fler vänner till Liv nu haha.

    SvaraRadera