tisdag 3 april 2012

Vikarie

Igår vikarierade jag på en förskola som jag inte trivdes sådär jättebra på. Avdelningen var inte alls stor trots det höga antalet barn. Pedagogerna var inte riktigt min typ av människor heller. Båda var gamla det-var-bättre-förr-tanter som gärna klagade högt om dagens genustänk och barnens framtida spelberoende.

Barnen, som är 4-5 år, skulle skapa påsktuppar efter en mall vid ett tillfälle under dagen. De fick inte rita efter mallen själva, inte klippa ut sin tupp och inte heller dutta på limmet där paljetterna skulle sitta. När de skulle välja paljetter sa en av pedagogerna att man fick ta vilka paljetter som helst förutom de som ser ut som stjärnor och hjärtan, för stjärnor hör julen till och hjärtan passar bättre på alla hjärtans dag. Bara för att hon associerar stjärnor med jul och hjärtan med alla hjärtans dag betyder det inte att alla andra gör det. Är det din tupp eller barnets?

När en pojke satt och valde paljetter tog han de lite mindre paljetterna och fick en uppmaning av pedagogen att välja de större för att limmet kommer synas annars, och att det ju är så fult. Om barnen själva hade fått lägga på lim hade det kunnat välja hur stora eller små limduttar de ville ha, om de ens hade brytt sig om att limmet syns. När tupparna sedan var klara såg alla likadana ut eftersom att pedagogen hade gjort större delen av allihopa. Paljetterna låg utplacerade på samma ställe på alla tuppar och de var klippta exakt efter linjen.

Jag blev så fruktansvärt irriterad på hela grejen. Har hon glömt vad hennes roll är eller skiter hon bara i det? Tanken med det hela är ju att ge barnen möjlighet att utveckla sin kreativa förmåga. Det tog hon helt och hållet bort från barnen när hon höll på sådär.

Som vikarie är det svårt att lägga sig i tyvärr. Ska jag komma och klampa på hela deras upplägg och på dem som pedagoger när jag bara varit där i några timmar och dessutom antagligen aldrig ska dit igen. Jag hade god lust att ifrågasätta en hel del, men ville inte riskera att skapa en dålig stämning och få onda blickar resten av dagen.

1 kommentar:

  1. Men fy vad trist! :( Hoppas verkligen att min son aldrig kommer hamna i händerna på en sån kreativitetsdödare!

    SvaraRadera