lördag 2 juni 2012

Konsekvent

Det här med att skapa och följa bra rutiner går lite halvdant sådär. Vi börjar på riktigt i morgon istället.

I morse funkade det ju visserligen bra att söva Vilgot och jag var konsekvent med hur vi gjorde igår. Resten av dagen blev det lite sådär med dock. Vilgot somnade i vagnen kl 14 och sov i en timme. Sen hade han behövt sova en gång till innan läggdags, men jag var inte så uppmärksam på det första trötthetstecknet så han kom inte i säng förrän kl 20 vilket är alldeles för sent för att sova middag. Han sov bara en kort stund och vaknade sen så då fick han vara vaken tills det var dags för läggdags.

Han sovtider på dagarna har varierat så mycket att jag har lite svårt att avgöra hur många gånger, vilka tider och hur länge han bör sova under dagen. Allt jag vet är att han brukar bli väldigt trött kring 15-tiden men att han väldigt sällan faktiskt somnar då.

Nattningen gick inte heller som den skulle. Den gick visserligen bra, men vi gjorde precis tvärtemot vad vi skulle. Tanken är ju att Vilgot ska somna i sin säng för att bli trygg i att vara själv, men så blev det att jag ammade honom till sömns i alla fall. Han somnade snällt och fint i min famn och låg där och sov i typ 15 minuter innan jag la ner honom i sängen. Jag var helt säker på att han skulle vakna  nästan direkt efter att jag hade lagt ner honom, som han har gjort den senaste tiden. Men han ligger där än och sover och har gjort det sen han somnade kl 22.30 så det gick ju bra ändå. Eftersom att det ändå gick bra spelar det kanske ingen större roll att vi inte var konsekventa. Jag hoppas det i alla fall, vill ju inte ge Vilgot dubbla budskap.Det kan ju va förvirrande att ena dagen få veta att sängen går bra men inte famnen för att nästa dag få veta att famnen går bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar