torsdag 7 juni 2012

Tider som funkar!

Vi är ju mitt uppe i att försöka hitta bra sovrutiner både dag och natt för Vilgot. Som det har varit nu har han vaknat för många gånger på nätterna och inte sovit speciellt bra tider på dagarna. Jag fick ett tips på facebook om att lägga Vilgot tidigare än kl 22 för att barn tydligen sover längre och bättre om de får somna lite tidigare. Så kvällen till igår la jag Vilgot för natten redan kl 19.30. Målet var kl 20 men han orkade inte hålla sig vaken längre.

Under kvällen vaknade han två gånger men somnade om snabbt och på natten vaknade han två gånger, strax efter kl 2 och kl 6. Han vaknade för dagen kl 7 vilken är en helt okej tid med tanke på att han somnade för natten 2½ timma tidigare än vanligt. Halv 9 somnade vi om och sov en timma. Sen var han trött igen redan kl 11 och sov till 13. Det gjorde att han orkade hålla sig pigg och vaken till kl 16. Tyvärr sov han bara i typ 10 minuter då och vägrade somna på hela dagen sen trots att han var dödstrött och knappt orkade hålla ögonen öppna. Det visade sig bero på att han hade hög feber tyvärr. Annars tror jag att han hade sovit typ en timma och sen varit lagom trött vid läggdags kl 20.

På kvällen fick han ganska hög feber, 39,2 grader,  och hade svårt att somna. Han fick ligga i min famn hela kvällen och somnade till slut kl 22. Under natten vaknade han 01.30, strax före kl 3, kl. 05.30. Sen vaknade han kl 6 och var vaken från och till fram till kl 8 när vi gick upp.

Stackarn, när jag har hög feber sover jag jättemycket, men han verkar vara tvärtom. Så länge han är sjuk kommer jag inte vara stenhård med tiderna. Eftersom att han verkar ha svårt att sova när han har feber kommer jag låta honom sova när han kan, oavsett vilken tid det är. Jag ska försöka hålla de här bra tiderna nu när jag har hittat något som verkar funka, men det blir ju lite annorlunda när han är sjuk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar