torsdag 7 juni 2012

tatuering

När jag fyllde 20 år fick jag en tatuering i present av mina äldre systrar. Det var snart fyra år sen och jag har fortfarande inte skaffat mig den där tatueringen. Det är väldigt viktigt för mig att ha en tatuering som har något syfte eller en historia bakom sig. Jag kan inte bara skaffa en tatuering för att den är snygg, för om 10, 30 eller 50 år kanske jag inte tycker det längre och då har jag lagt till ett permanent märke på min kropp som bara finns där och kanske till och med känns ful till slut. Om tatueringen har en poäng eller historia kan den ju lik förbannat kännas skitful när jag är 50 år, men då finns det i alla fall något sentimentalt värde i den hoppas jag.

Så. Jag har frågat mig själv vad jag vill ha för tatuering i sådär 3½ år och börjar närma mig ett svar. Var på kroppen den sitter är inte lika viktigt, det beror lite på vad det blir för tatuering. Nu när jag har genomgått en graviditet vet jag framför allt var den INTE ska sitta och det känns skönt.

Jag har kommit fram till att jag vill ha två olika tatueringar, båda i massa färg. Vilken av dem jag börjar med vet jag inte. Jag har hela tiden bara tänkt att jag ska ha en svart tatuering, men det är ju inte alls jag. Jag älskar ju färg och vill alltid ha saker så färgglatt det bara går. Det är klart jag ska ha en tatuering i färg!

Den ena ska vara lite orientalisk till stilen, tänk Indien. Jag hade en period i några år när jag halkade in lite på en alternativ stil och det har suttit kvar, fast lite mindre extremt med åren. Jag inredde mitt rum åt det lite orientaliska hållet, tände rökelse mycket, skaffade dreads osv. Det är en del av vem jag har varit och har ju på så sätt hjälpt till att forma den jag är idag.
Den andra tatueringen ska vara lite hippie, 60-tal. Inte för att jag någonsin haft den stilen varken i inredning eller utseende. Jag känner mig väldigt hemma i hela den stilen gällande färg och form. Det är jag i ett nötskal om du frågar mig. Jag älskar det livliga i den stilen och blir alltid på gott humör av den.

Jag har en plan att försöka hitta någon som vill rita min tatuering så om du är sugen på att rita den, eller bara är nyfiken på vad för typ av tatueringar jag vill ha, kan du kolla in nästa inlägg.

1 kommentar:

  1. Känner flera som har sitt barns namn intatuerat på t.ex. ankeln eller underarmen. Ett tips skulle kunna vara att väva in hans namn i tatueringen så får det en dimension och poäng till.

    SvaraRadera