tisdag 27 mars 2012

jobb vs föräldraledighet

Det har snart gått en månad sen jag började jobba och jag börjar verkligen sakna att va hemma med min skrutt. Bara en månad till! Om det går att undvika vill jag nog inte gå tillbaka till jobb såhär tidigt nästa gång. Att amma på nätterna och jobba på dagarna tar mycket mer på krafterna än jag trodde. Så trött som jag är nu har jag nog aldrig varit.

Dagarna som arbetande småbarnsförälder är inte superskoj alla gånger. Efter en hel dags arbete kommer man hem till hushållssysslor och blöjbyten. Dagarna känns långa, men man hinner knappt med något innan det är dags att sova känns det som. Just eftersom att jag jobbar på förskola blir det lite kaka på kaka vilket kanske bidrar lite till varför det känns lite långrandigt.

Att vara mammaledig är inte en dans på rosor heller, men då får man i alla fall spendera tid med den man älskar mest. Dagarna känns i regel både längre och roligare också. Jag kan helt klart säga att man blir trött på två helt olika sätt av att jobba och att va föräldraledig.

2 kommentarer:

  1. Jag tycker verkligen att det är en stor omställning att gå från att vara hemma till att jobba heltid. Men jag trivs, och jag kommer nog välja att jobba efter 6 månader även nästa gång. Men allt det beror ju på hur man planerar föräldraledigheten. Vi vill spara dagar så att man kan ta långa sommarsemestrar och liknande i framtiden och eftersom hon ska gå på föris från 1 år och vi tycker det är viktigt att dela på ledigheten så blir det ju ett halvår var. Nu har ju jag pluggat samtidigt iofs och inte tagit en enda dag föräldraledigt men det var inte bara en ekonomisk nödvändighet utan också ett karriärval jag gjorde.

    Men det viktigaste är ju att göra det som känns bäst för en själv och ens familj.

    SvaraRadera
  2. Jag kan avslöja att det är likadant fast utan barn, man hinner bara komma hem så måste man gå & lägga sig. Ofta får jag välja mellan att fixa mina måsten och för lite sömn eller leva i en sopptip utan lagad mat & enorm tvätthög...då hinner man iaf slappa framför tvn & känner sig någorlunda utvilad. Socialt umgänge ska vi inte ens tala om /Malin

    SvaraRadera