måndag 5 mars 2012

sex månader

Eftersom att den 30 februari inte existerar hade inte Vilgot någon riktig sexmånadersdag, men om det datumet hade existerat hade jag kunnat säga att han blev sex månader den dagen.


Vilgot har vuxit i rasande fart och det känns som att han inte bara är en bebis längre, han är så mycket mer vuxen på nåt sätt. Det finns inget bra sätt att uttrycka det på, men ni som har barn förstår nog vad jag menar. Han kommunicerar på ett helt annat sätt än han har gjort tidigare. Han tar initiativ till att kommunicera och kan titta på mig riktigt lurigt och skratta till. På morgnarna är han en solstråle som kryper omkring i sängen och pratar. När han ser att vi tittar på honom blir han överlycklig och både ler och skrattar. Det finns inget bättre sätt att vakna på.

Lång och tung är han också. Sist vi var på bvc var han 70 lång och vägde 8500 gram. Om jag är frisk ska jag följa med till bvc på Onsdag på hans sexmånaderskontroll. Jag tror att han väger lite mer än 9 kilo och är typ 72 cm lång nu.

Vi har övat honom i att sitta utan stöd och han blir duktigare för varje dag som går. Jag vågar inte lämna honom sittandes än, utan sitter beredd på att fånga upp honom men snart behövs det nog inte längre. Det är klart att han kommer falla många gånger, men än är han inte tillräckligt stabil för att kunna sitta längre än någon minut.

Han har kunnat ta sig fram genom att åla och kräla. Det ser rätt kul ut när han gör det. Han får syn på något han vill åt och sticker iväg snabbt som ett spjut. Det går undan när han väl har bestämt sig så man får va på sin vakt. Nu har han utvecklat det och ställde sig på på alla fyra för första gången igår och gjorde det gång på gång så att jag kunde fånga det på film. Det var snällt av honom! Annars brukar han sluta upp med vad han håller på med så fort han ser kameran.





Maten då? Tja, han har ju ätit gröt och puréer till frukost, lunch och kvällsmat sen han var 4 månader. Han äter alla grönsakspuréer han får förutom broccoli. Han har fått fisk och kött några få gånger, men det går inte ner lika lätt så vi tar det lugnt med det. Om han brås på mig kommer grönsakerna alltid vara favoriten. Jag var inte ett big fan av kött när jag var liten. När vi var på donken brukade mina föräldrar få tjata på mig att äta min hamburgare. Det kan dock vara så enkelt att han inte är så förtjust i att köttet är så pass grovmalet som det är när vi gör det hemma. Vår mixer kan inte mala det så fint som köttet är i burkmaten. Den maten går alltid ner lättare.

Vi har köpt hem välling som vi ska börja ge nu också. Det känns mest naturligt att ge det vid nattningen men eftersom att jag jobbar och därmed bara ammar kväll och natt känns det dumt att byta ut ännu en amning. Därför ska han få välling vid något annat sovtillfälle på dagen. Det går ju att variera hans frukostgröt med välling också.

Det var väl allt för den här gången. Vi får se vad han har hittat på till nästa månad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar