måndag 9 juli 2012

Low Chaparral

I morse kring 10-tiden rullade vi mot Kulltorp och High Chaparral. På vägen dit var det spöregn och vi var lite oroliga att det skulle vara samma väder där nere. Vi gjorde till och med en plan B i fall att det skulle vara skitväder när vi kom fram. Ullared var vår plan B, men så blev det inte. När vi kom fram började solen skina.



Under dagen gjorde vi lite olika grejer. En del gjorde bara Christian och Kevin och en del kunde även jag och Vilgot vara med på. Vi började med att äta och fortsatte sen vid tivolit där Christian och Kevin åkte en karusell. Det fanns inte så många karuseller så vi fortsatte vidare. Kevin vaskade guld och fick en guldstjärna för guldet han hittade. Vilgot som var grinig och trött fick också en guldstjärna för att ha något att titta på. Sen åt vi våfflor till mellis. Kollade in old mexico och åkte nån typ av ångbåt. Tittade på bisonoxar hos indianerna och käkade glass. Hälsade på i onkels sams sneda hus och blev alldeles snurriga på kuppen.







Det fanns ett stort tåg som åkte runt hela stället så det åkte vi. Det vi inte visste var att tågresan var en show. En man klev på tåget och hälsade oss välkomna och berättade att vi skulle få följa med på en resa och att vi bland annat skulle göra ett kort stopp på en av stationerna för att hämta post. Men det visade sig att de skulle råna stället och började skjuta med sina pang pang pistoler. Barnen på tåget tyckte förstås att det var spännande och kul. Alla förutom Vilgot. Han blev totalt livrädd av den extremt höga smällen som följdes av mindre höga, men än läskiga, pang pang ljud. Det var lite halvkrångligt att trösta honom efteråt. Man kan ju tycka att de borde förvarnat oss när de såg att vi hade med oss en så liten. Det var mycket pang pang under dagen och på en del ställen måste jag säga att det var lite väl högt faktiskt. Det gjorde ont i mina öron så jag förstår att Vilgot blev rädd.



High Chaparral är inget jag skulle rekommendera för folk med barn i Vilgots ålder. Det är lite för hög ljudvolym och många överraskningsmoment och sen finns det inget för de allra minsta barnen. Om jag ska vara ärlig vet jag inte om jag skulle rekommendera det alls. Varken jag eller Christian tyckte att det var något speciellt och det levde verkligen inte upp till våra förväntningar. Kevin sa att han hade haft en rolig dag så det gjorde det lite mer värt det.

När vi åkte hem stannade vi vid gränna och käkade pannkakor och köpte polkagrisar. Egentligen skulle vi ha ätit pannkakorna till lunch, men vi hittade ingen affär på vägen som sålde sylt så vi fick gott vänta.

1 kommentar:

  1. Näää, vad tråkigt att ni inte tyckte det var så bra som ni hade trott... :( Det är så svårt sånt där att veta hur bra det verkligen är och hur enkelt det är att ha med en minibebis...

    Det där med rundturen tycker jag verkligen att de borde ha sagt till er om innan. När vi var på Universal Studios var det samma grej, men då hade vi ju inte bebis med som tur var, det skulle varit hemskt med både simulerade översvämningar, 3Dbio och allt möjligt under den turen. Men jag kan tänka mig hur det måste varit för Vilgot, fy. :( Jag tycker att du ska skriva och säga till de som jobbar på HC att de borde säga till föräldrar med små barn, så inte fler blir skrämda!

    Kram

    SvaraRadera