onsdag 4 juli 2012

tio månader

För några dagar sen blev Vilgot tio månader. Vi var mitt uppe i flytten och hade fullt upp med att packa upp alla lådor den dagen så därför är jag lite sen med inlägget.

Vilgot har fortfarande inte lärt sig att gå, men det hindrar honom inte från att ta sig fram på olika sätt. Numera har han slutat helt med att kräla och tar sig för det mesta fram genom att krypa i all världens fart. När han är sugen på att gå grabbar han tag i en stol och går på små promenader.

Han har visat ett intresse på att klättra upp på soffan och andra möbler och har lyckats några få gånger. När vi var i Stockholm för någon vecka sen klättrade han upp och satte sig i skräddarställning i en liten barnstol. Igår klättrade han upp för baslådan till högtalarna som vi har kopplat till tv:n. Nu måste jag verkligen skaffa ögon i nacken!


Vilgot är en supersocial kille som vinkar till varenda kotte han ser när han är på humör. Vi var på restaurang för några veckor sedan och då vinkade han till varenda person som passerade vårt bord. Han är fortfarande skeptisk till en början när nya människor tar kontakt med honom, men det brukar släppa efter en stund.

Hans humör är fortfarande på topp för det mesta. Framför allt på morgnarna, men även när han blir övertrött, då är skrattet inte långt borta. Han tycker mycket om när man gömmer sig bakom hörn och tittar fram. Det är en riktig sångfågel vi har fått också. Han sjunger ofta med till låtar och är rätt duktig på att nästan träffa rätt toner. Hans favoritlåt just nu är the lions sleeps tonight. I princip varje gång vi spelar den börjar han sjunga med och dansar jättegulligt.

Något som inte är lika mycket på topp är Vilgots sovvanor. Han sover rätt bra på natten, vaknar bara 2 gånger per natt nu. På dagen varierar hans sovtider återigen. Det känns som att han hela tiden byter sovvanor. En kort period nu har han sovit 10 till 11.30 och 15-16 men det har börjat förändras. Framförallt verkar han inte vilja sova vid eftermiddagstiden alla dagar. Då brukar det bli så att han somnar först 16-17 nån gång vilket blir lite tätt inpå hans sovtid för natten som är kl 20. Jag hoppas att det löser sig snart, annars måste vi göra något.

Jag har nästan slutat amma helt. Det är bara på natten de två gånger han vaknar som jag ammar, men tanken är väl att jag inom kort ska försöka sluta helt. Jag vet inte riktigt hur dock. Det känns faktiskt som att han är hungrig när han vaknar första gången så vi kanske behöver ersätta den amningen med välling och hoppas på att han inte vaknar mer för natten. Maten är som vanligt så det finns inte mycket att säga om saken. Han gillar mat.

Han är stor nu, vår kille. Det är galet vad fort tiden har passerat och hur mycket man kan uppleva på bara några månader. De här 10 månaderna har varit de mest händelserika i hela mitt liv tror jag. De mest underbara också!

1 kommentar: