torsdag 23 februari 2012

det där med körkort då

Om det är någon som har missat det så har Laholms kommun betalat några invandrares körkort för att öka möjligheten för de personerna att få ett arbete. Jag skriver inte om det här för att diskutera om det är rätt eller fel. Jag vill istället skriva om allas reaktioner kring detta. Jag har inte hittills märkt av en enda positiv reaktion på detta, bara väldigt många arga, upprörda och negativa.  Folk är arga över att deras kära skattepengar läggs på invandrares körkort.

Efter att ha läst om det här, på Sveriges Radio har jag insett att folk inte verkar läsa så noggrant vad som faktiskt står. De är väl för upptagna med att vara arga och berätta för omvärlden om sin frustration efter att ha läst rubriken.

Körkorten är betalda med skattepengar. Ja. Att det sen är skattepengar som, oavsett vad de spenderas på, skulle gått till kommunens arbete med flyktingar ändå verkar vara något som folk har missat. Vad man sen tycker om det är en annan sak. Men min uppfattning är att många har missat den detaljen och gått direkt till att reagera starkt. Visst, de kanske hade reagerat lika starkt oavsett men det stör mig att vi ofta tar för givet att saker är på ett visst sätt.

Jag vill inte att mina skattepengar ska gå till någon annans körkort. Nej, visst, det vill väl inte jag heller men riktigt så simpelt är det inte. Våra skattepengar är fördelade på alla kommuner och på olika områden inom kommunerna. Medan Laholms kommun valde att lägga sina skattepengar för arbete med flyktingar på körkort åt 29 invandrare, gjorde en annan kommun något annat med sina pengar. Om du nu ogillar vad Laholms kommun gjorde med sina pengar kanske du är jättenöjd med vad 10 andra kommuner gjorde med sina. Men det vet du inte, för det har inte tidningarna skrivit om.

Något som stör mig ännu mer är vilka folk väljer att lägga skulden på. Det är inte Laholms kommun de är arga på i alla fall, det ska ni veta. Det är "den nyanlände mohammed" och "de där invandrarna" som får ta skulden många gånger. Förlåt så jävla mycket då för att jag tackar och tar emot - skulle jag ha tänkt om det var jag som var "den där nyanlände mohammed" som folk pratar om. Som att det skulle vara invandrarnas fel att Laholms kommun valde att lägga pengarna på körkort. Sveriges kommuner satsar på invandrarna och invandrarna får indirekt ta skiten från den del Sveriges befolkning som inte gillar det. Om ni nu blir så arga att ni måste prata skit kan ni väl i alla fall ha vett nog att lägga skiten på rätt ställe.

1 kommentar:

  1. Åh, vad du är klok Hanna! Du satte precis ord på mina tankar! Go Hanna!

    SvaraRadera