söndag 12 februari 2012

Grattis Christian

Christian fyller 25 år idag och stackarn är hemma från jobbet eftersom att han fortfarande är sjuk. Men om man ser det på den ljusa sidan slipper han jobba på sin födelsedag!

Jag gick upp lite efter kl 8 som vanligt med Vilgot som fick gröt till frukost. Han slukade gröten snabbt! Sen sövde jag honom och satte igång med bakningen. Christian är inte mycket för att fira sin födelsedag och hade till och med glömt bort att han fyller idag, men med mig som sällskap kommer han inte undan! I'm the queen of födelsedagar. Jag tycker att man ska ta för sig på sin dag och fira den ordentligt.

Jag googlade fram ett chokladsockerkaksrecept (världens längsta ord?) och gjorde en vanlig sockerkaka. Jag hade i mer socker och kakao för att jag tyckte att det smakade lite mesigt och så hade jag i mer mjöl för att smeten var mer som en soppa än en smet. Den skulle va inne 40 minuter men nyss när jag skulle ta ut den var den fortfarande rinnig så vi får se hur länge den behöver vara inne. När jag hade stoppat in kakan i ugnen gjorde jag en glasyr med kaffe och crème de cacao och så hackade jag mandlar som jag ska ha i kakan sen.

Nu väntar jag på att kakan ska bli färdig så att den kan få svalna. Därefter ska jag skära upp den på mitten, badda på crème de cacao, bre på glasyren och strössla på mandlarna och lägga på den övre kakan så att det blir som en tårta. Jag kanske har glasyr ovanpå med lite hackad mandel som garnityr också. Jag kör lite på känn.

I övrigt vet jag inte vad dagen har att erbjuda, det är ju Christians dag så han får bestämma.

Grattis älskling!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar