fredag 3 februari 2012

Höger och vänster

Idag slog det mig att jag har lagt skeden i Vilgots vänstra hand varje gång jag vill att han ska mata sig själv.. Känner mig lite puckad.  Han använder höger hand oftare än vänster så jag gissar mig till att han är högerhänt. Visst, visst. Bebisar har rätt taskig motorik från början vilket gör att de ofta missar munnen oavsett vilken hand de använder, men det kan ju va schysst att börja med den handen han behärskar bäst. När det slog mig provade jag att sätta skeden i hans högra hand och då träffade han munnen på en gång. Sen råkar han vara en lat jävel så han ville bara äta tre skedar själv. Resten ville han bli matad. Latmask!

Jag har också upptäckt (tror jag) att han än så länge föredrar när jag inte blandar olika ingredienser. I början fick han bara en ingrediens i taget men sen gick jag över till att blanda ihop två eller ibland tre ingredienser, tex potatis och majs, och också hela maträtter. Jag tänkte att det måste vara tråkigt att sitta och käka bara potatis liksom, men kanske inte då. Jag tror att det kan var anledningen till att han inte är lika glad i att äta som han var de första veckorna.

Till kvällsmat idag fick han först en kub med palsternacka och det åt han utan problem. Efter det fick han en kub med sötpotatis och det var lika gott det. Jag ska prova att hålla det enkelt framöver så får vi se om det är så som jag tror. Han kanske inte är redo att köra i den takten vi har tänkt. Om det är så får vi fortsätta i hans takt och så får Christian ge ersättning när jag jobbar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar