måndag 27 februari 2012

Friheten att få välja själv

Jag såg nyss foton på den nya lilla prinsessan. Tänk att den där lilla plutten, som inte ens hunnit se dagsljuset en vecka, redan har sin framtid planerad. Tänk om hon visste hur frihetsberövad hon redan är. Visst, hon kommer antagligen ha en jättefin uppväxt och kommer förhoppningsvis få vara barn så länge som man ska få vara barn, men det är lik förbannat redan bestämt vad hon ska göra. Syftet med hennes existens är redan bestämt av någon helt annan. För folket är hon mer prinsessa än ett vanligt barn. Inte ens en vecka gammal och redan en offentlig person. Det känns tragiskt.

Jag är så glad att jag är en helt vanlig person som har fått friheten att välja hur mitt liv ska se ut. Jag är så glad att jag kan erbjuda Vilgot den friheten att få välja själv vem och vad han vill vara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar