måndag 7 maj 2012

Amningen

Jag har fått frågan från olika håll när jag har planerat att sluta amma Vilgot. Livsmedelsverket rekommenderar att man helammar i minst sex månader och delammar i ett år.

När jag började jobba och Vilgot var sex månader slutade jag amma under arbetstid och ammade bara eftermiddagar, kvällar och nätter. Nu, när han är åtta månader och jag är hemma igen, har jag börjat amma dygnet runt igen. Inte hela tiden dock, han får ju frukost, lunch, kvällsmat och välling också.

Jag hade tänkt amma tills Vilgot blir typ ett år eller tills han visar att han inte vill amma längre, men nu har jag börjat tänka om. Precis när han fick sina första tänder kunde det skava rätt rejält och det gjorde svinont men sen slutade det göra ont. Jag vet inte om han gjorde något annorlunda eller om jag vande mig, men det slutade i alla fall. Nu har han börjat bita och det verkar vara omedvetet men det gör fruktansvärt ont och har till och med börjat blöda några gånger. Det är bara på dagarna det händer. På nätterna gör det aldrig ont men jag vet inte om det beror på att jag är så trött att jag inte märker av det eller om han gör något annorlunda då.

Det är rätt bekvämt att amma mellan hans måltider istället för att ge honom frukt och mellanmål så jag vill helst inte sluta än. Jag ska avvakta och se om han slutar bita och om han inte slutar så kommer jag nog bara fortsätta amma på nätterna för då märker jag ju inte av något.

På tal om amning om nätterna undrar jag en grej. Jag har fått intrycket av att många bebisar i hans ålder (8 månader) har slutat amma om nätterna och alltså sover hela natten. Det gör verkligen inte Vilgot. Han somnar kring 22 och får oftast välling men ammas ibland till sömns. Sen vaknar han nästan alltid inom en timme, för att han behöver rapa, och somnar om i min eller Christians famn. Sen vaknar han kring kl 1, 3 och 7 och ammar. Jag är inte säker på att han alltid ammar kring 7-tiden för då är jag helt borta. Sen vaknar han kring 8 och får frukost. Ammar era bebisar också så ofta på natten?

2 kommentarer:

  1. Hej! Några tankar efter att ha läst ditt inlägg:

    Jag har märkt att många mammor slutar att amma långt innan rekommendationen ett år eller längre. Hur länge man ska hålla på är upp till mamman och barnet. Jonathan skulle nog hålla på länge till om han fick bestämma.

    Jonathan hade också en bitperiod då jag övervägde att sluta, men det gick över. Har du provat att använda amningsnapp? Det kanske kan hjälpa mot bitandet. Ibland kan de förvarna genom att le lite lurigt innan de biter och det gäller att säga ifrån tydligt att det inte är OK.

    Jag har också tyckt att det har varit smidigt att amma, särskilt när man är iväg nånstans.

    Jonathan har inte heller sovit hela nätter. Som bäst sov han 5-6 timmar i sträck när han var mellan 3 och 5 månader. Näringsmässigt behöver ju inte barn i Vilgots ålder amningen på nätterna, men det blir ju lätt en vana. Jag har nyligen slutat med nattamning efter att han under två månaders tid vaknade 5-7 gånger varje natt och det fick vara nog. Så nu har hans pappa hand om honom på nätterna istället.

    SvaraRadera
  2. E ammar nog oftare nu på nätterna än för en månad sen (han blir 8 mån på söndag). Vi är inte i närheten av att sluta amma nattetid. På dagarna blir det ju inte alls lika mkt nu då det serveras en del mat (som oftast hamnar på golvet dock). Tydligen får man rekommendationen av bvc här att sluta nattamma nu, något som jag tycker känns helt tokigt. Vill man amma länge så är det ju nästan nattamningen som gäller när de börjar äta ordentligt med mat.

    SvaraRadera