tisdag 29 maj 2012

svårsövd

Den senaste veckan eller så har det varit jättesvårt att få Vilgot att fortsätta när jag försöker lägga ner honom i sängen. När han behöver sova brukar jag amma honom till sömns och då brukar jag ha honom i famnen. När han har somnat brukar jag lägga ner honom i spjälsängen, vanligtvis utan problem.

Men nu funkar det inte längre. Jag känner att han inte sover lika djupt som förr och så fort jag är på väg ner med honom i spjälsängen rycker han till och vaknar och gråter. Det enda som funkar då är att lyfta upp honom och då somnar han om direkt med huvudet på min axel. Försöker jag lägga ner honom igen efter en stund händer samma sak, fast då är det svårare att få honom att somna om i famnen igen. För varje gång blir han mer svårsövd. Jag antar att det beror på att han får lite sömn i min famn mellan gångerna så att han till slut har fått den sömn han behöver.

Det börjar bli väldigt frustrerande att inte kunna lägga ner honom i spjälsängen längre. Dels blir det väldigt varmt att ha honom i famnen den tiden han behöver sova och framförallt är det jobbigt att inte kunna göra något annat medan han sover. Det är ju vanligtvis när han sover som jag brukar kunna få saker gjorda under dagen.

Han har varit lite mer mammig än vanligt på senaste tiden så jag vet inte om det är nån slags separationsångest han har som gör att han inte vill sova själv på dagarna. På kvällarna, när Christian är hemma, funkar hans famn lika bra som min så då får jag lite avlastning. Det går dock generellt sett enklare att söva honom på nätterna än på dagarna. Oftast funkar det att lägga ner honom i spjälsängen utan att han vaknar, men då brukar han alltid vakna typ en timme senare och gråta.

Nån som känner igen det här beteendet hos sina små som kan komma med tips och tankar?

2 kommentarer:

  1. Välkommen till min värld... ;-)
    Du kan inte söva honom i er säng där han sen får sova vidare? Det är min räddninh!

    SvaraRadera
  2. Vi gjorde också så tidigare att vi la ner Jonathan alt. sövde honom i vår säng och lät honom sova där sedan på dagarna. Då la vi kuddar och dyl. runt omkring så att han inte kan ta sig ur själv. Nu funkar dock inte det längre då han har listat ut hur man tar sig över hindren. Ett annat alternativ kan vara en madrass på golvet att sova på dagtid. Man får prova sig fram och hitta en lösning. När det gäller att han vaknar på väg ner i spjälsängen efter att man sänkt den så hade vi ett tag ett "mellanläge" mellan översta och nedersta läget som min man fixade genom att borra hål - fast det funkar ju bara ett tag innan de lär sig ställa sig upp i sängen. Lycka till!

    SvaraRadera