söndag 6 maj 2012

åtta månader

Försenat inlägg på grund av att jag inte har orkat klippa ihop filmen förrän nu:

Idag, på Valborg, blir Vilgot 8 månader. Mycket har hänt på en månad måste jag säga. Fram till för någon dag sen har han tagit sig fram genom att släpa sig fram på mage, men sen för någon dag sen såg jag honom krypa på riktigt. Sen dess har jag inte sett honom krypa, men jag misstänker att det kommer igång vilken dag som helst.



Han ställde sig upp för första gången för snart tre veckor sen och blir bara duktigare och duktigare på att hålla balansen och orkar stå ganska länge nu. Jag är lite nervös att han ska välta saker över sig när han ställer sig upp mot dem. Pianopallen och köksstolarna brukar vara intressanta och dessvärre är de inte speciellt stabila

Nu när han är så mobil måste vi börja babyproofa på riktigt. Det är dags att skaffa hörnskydd, klämskydd, lådstopp, dörrstopp osv. Han är väldigt aktiv och nyfiken. Titt som tätt hittar vi honom med diverse grejer i munnen som han hittar på golvet, i lådor och i hyllor. Sladdar, tv-spelskontroller, pappersark, dammtussar, dvd-fodral. You name it. Mina skolpapper och min kurslitteratur åker ofta fram och ska tuggas på. Allt som inte är hans leksaker helt enkelt. Vi har köpt bra lådor från ikea till vår expedithylla och proppat fulla med allt han drog fram ur hyllan. De kostar bara 40 kr styck och ser helt okej ut.

Han klättrar omkring på allt möjligt och ramlar och slår sig dagligen. Senast igår ramlade han omkull med ansiktet rakt in i soffan så att han började blöda i munnen. Det låter värre än det var, men ändå. Nu är det verkligen dags att bli lite mer alert som förälder. I början kunde vi ta det ganska lugnt och till och med lämna rummet utan att bli oroliga över att han kanske när som helst ramlar och slår sig eller så. Nu är det andra bullar.

Han har fått ännu en tand och är nu uppe i sju tänder. Vi har börjat introducera tandborsten precis. Än så länge har han bara fått hålla i den och tugga lite på den. Jag tror att det kommer bli svårt att borsta hans tänder. Han är inte så förtjust i när man håller på med hans mun. Då kniper han igen läpparna.

Han är en verkligen en liten filur med ett sjukt gott humör och ett bra sinne för humor. Det händer dagligen att han spontanskrattar rakt ut åt ingenting och så bara lyser det om ögonen. En riktig glädjespridare. Han är väldigt social och smart, om du frågar mig (Nej vadå, jag är inte partisk alls). Han härmar ofta det vi gör och har lärt sig rynka på näsan, slå high five och vinka. På filmen ser du en rolig grej han gör med tungan också, men det kan vi inte locka fram utan det gör han när han känner för det. Den gulliga grejen han gör när han rynkar på näsan, som du också ser i filmen, var något han själv började med men så har vi uppmuntrat det genom att härma honom så nu när rynkar på näsan händer det rätt ofta att han härmar. Det är så himla sött!

Vilgot äter bra. Han har ju älskat mat och hela konceptet att äta mat från start vilket jag uppskattar mycket. Han har utvecklat pincettgreppet bra utan att vi egentligen har engagerat oss i det. Vissa grejer kommer väl bara av sig självt.

Vi har börjat varva att ge honom puréad mat och omixad mat och det går bra. När han har fått omixad mat har det mest varit tillagade grönsaker, pasta och potatis och köttfärs. Vi provade att ge honom falukorv, men det var för svårtuggat tror jag. Det är rätt läskigt att låta honom äta själv. Han proppar munnen full med mat ibland och då är jag alltid lika rädd att han ska sätta maten i fel strupe och kvävas. Hittills har inget sånt hänt som tur är. Faktum är att de gånger han har satt i halsen ordentligt har det varit när han har ätit välling och ersättning ur flaska.

När han får gröt och puréer brukar jag ge honom en sked som han får mata sig själv med och så har jag en sked själv som jag använder för att lägga på mat på hans sked med. Jag tycker att den här kombinationen är riktigt bra faktiskt. När han äter omixad mat lär han sig hur maten känns och ser ut på riktigt och när han äter puréer lär han sig att äta med sked tidigt.

1 kommentar:

  1. Vilken fin video du har gjort och han är ju bara för gullig!! :)

    //Hanna Hjert

    SvaraRadera