lördag 12 maj 2012

Stockholm

Kära dagbok.

Vilken dag! Jag har haft fullt upp halva dagen och det känns verkligen för nu är jag dödstrött.

När Christian åkte till jobbet kl 6.30 gick jag upp, efter 5 timmars sömn, och samlade ihop den sista tvätten innan jag tog upp Vilgot och satte honom i vagnen och åkte ner till tvättstugan kl 7. Det är himla omständligt att dra med sig bebis och barnvagn för att tvätta, men vad gör man. Jag vågar inte lämna honom i lägenheten själv ifall att han vaknar. Han var så trött att han sov vidare i vagnen medan jag satte igång tvätten.

Det blev några rundor till tvättstugan fram till kl 12 när tvättiden slutade. Mellan rundorna fick Vilgot frukost, jag fick lite dötid framför datorn, Vilgot tog sig en tupplur och jag passade på att duscha och sen påbörjade jag packningen. Plötsligt var klockan 12 och all tvätt var ren och torr.

När jag var klar med att vika tvätten och hade hängt det sista var det dags för lunch. Det blev rester från gårdagen, och som vi alla vet är rester aldrig speciellt gott, men det var skönt att slippa laga mat i alla fall. Igår åt vi en bakisbuffé, trots att vi inte var bakis. En bakisbuffé innehåller majskolvar med mycket smör och salt, stekt potatis, knaperstekt bacon och blodpudding. Tyvärr var det bara blodpudding kvar från maten så det var liksom inte lika gott idag.

Efter maten kom jag på att vi inte har någon bilbarnstol i Stockholm längre så jag satt en stund och försökte leta reda på någon billig på blocket. Förut hade vi Kevins gamla i Stockholm, men Vilgot har vuxit ur sin första så då var vi tvungna att ta Kevins gamla till vår bil.

Plötsligt var klockan 2 och jag tog min bebis och mitt pick och pack och begav mig mot Priso för att inhandla lite färdkost som jag inte åt av sen i alla fall. Det var så jävla varmt och kvavt på tåget och Vilgot fick för sig att han skulle slå något jävla världsrekord i hur länge man kan röra på sig utan att stanna. Han skulle pilla på påsen som hängde på väggen, kasta leksaken på golvet, klättra upp för mamma och titta på folket, leka ostbåge och hänga uppochner med huvudet, vända på sig runt och runt sittandes osv. Han blir ju så himla varm när han är igång också så jag var helt genomsvettig när vi kom fram. Min energi tog slut när vi hade åkt ett tag så det blev rätt jobbigt där ett tag.

Mamma mötte upp oss på stationen och så tog vi pendeln till Stuvsta där vi handlade blöjor och välling och sånt. Halvvägs hem kom regnet. Pang på! Det öste ner och jag förbannade mig själv över att inte ha tagit på mig gummistövlarna som jag funderade på att göra när jag gick hemifrån. Istället låg de i vagnen och samlade damm medan mina stackars fötter, för att inte tala om resten av min kropp, tog sig en dusch.

Resten av dagen har varit slapp i alla fall. Jag har fått sitta vid datorn medan resten av familjen har gullat med Vilgot och sen har vi mest suttit och snackat hela kvällen. Vi skulle ha åkt till pappa men fick inte tag på nån bilbarnstol på så kort varsel (alla med framförhållning, räck upp en hand) så vi stannade hos mamma idag.

När jag hade bäddat upp resesängen som Vilgot brukar sova i, när vi är här uppe på besök, satte jag honom i den. Han hade the time of his life. Den madrassen är mycket studsigare och mjukare än hans hemma så han låg länge och kastade sig omkring i sängen och asgarvade samtidigt. På sidorna av sängen är det som ett nät så jag krafsade med fingrarna mot hans händer igenom nätet och det var tydligen också skitkul. Det är så härligt att höra honom skratta och se att han kan ha så kul och må så bra. Det värmer gott i mitt mammahjärta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar