måndag 28 november 2011

Dop

Den här helgen har varit fullspäckad med intryck, händelser och stress. Det blir ofta så när vi Ryttmarkare ska ordna med saker. Tidsoptimister är vad vi är. Minsann! I Lördags hade vi dop för Vilgot, därav all stress.


 
Vi var uppe hela natten till Lördagen och ordnade med smörgåstårtorna som pappa stod för. Han gjorde det mesta med tårtorna med lite hjälp av mig och systrarna.. Jag tror att vi blev klara med smörgåstårtorna sådär klockan 2, halv 3 på natten och körde då iväg med dem till lokalen där vi skulle ha dopfesten. Smörgåstårta för 35-40 pers får liksom inte plats i en halvfull kyl så vi hade inget annat val än att köra dit dem mitt i natten. Vi kom i säng halv 4 och gick upp klockan 9.

Hela förmiddagen före dopet var ett enda stort stressmoment. Vilgot skulle bada, jag skulle duscha, Christian skulle duscha. Den lilla vegetariska smörgåstårtan som inte hann bli gjord under natten skulle göras. Det sista i lokalen skulle fixas. Dessutom hade vi Kevin så det fick inte bara bli en massa tråkigt fix för hur kul är det för en 4-åring. Stress, stress, stress!

Christian och Kevin åkte i förväg till lokalen och lekte och fixade medan jag stannade hemma med pappa och systrarna och fixade o donade. När vi sedan skulle åka hade batteriet i pappas bil dött. Som att det inte redan var jävligt stressigt. Sedan slog det oss att vi var en person för mycket. Vi har ju liksom alltid fått plats i pappas bil men så plötsligt fanns där en bebis som skulle med. Just fan! Trekvart innan dopet skulle börja ringde jag Christian som fick gasa hem och plocka upp mig och Vilgot. Vi åkte tillbaka till lokalen och hämtade Kevin och gasade vidare till kyrkan där alla gäster väntade på oss vid ingången. Det var lite pinsamt att springa in flämtande med en fullt påklädd bebis på armen och håret åt alla håll med typ 1 minuts marginal, om ens det.


















Vi bytte om på Vilgot fort som fan och sen kunde dopet börja. Jag hann inte amma på stackarn som inte hade fått mat på två timmar. Det gick rätt bra ändå. Han började gråta när det var kanske 5-10 minuter kvar av ceremonin. Tyvärr hade jag glömt nappen där vi bytte om men som tur var smög mamma iväg och hämtade den så att jag kunde få tyst på lillkillen. Kevin var jätteduktig också. Han stod snällt framför Christian och väntade ut hela ceremonin. Han fick äran att hjälpa till att hälla upp dopvattnet i dopfunten.





Efter dopet begav vi oss alla till Hackeforsgården där vi hade dopfest. Vi åt smörgåstårta som pappa gjorde, med lite hjälp av mig och systrarna, och den var minst sagt populär bland gästerna. De öste med komplimanger och beröm åt pappas håll. Det fanns fyra tårtor, en med skaldjur och fisk, en med skinka och rostbiff, en vegetarisk och en med bara lax som var laktosfri. Jag smakade faktiskt av alla tårtorna och måste säga att de var skitgoda! Tack pappa, det gjorde du bra! Till kaffet hade jag bakat snickerskaka och chocolate chip walnut brownie och de var inte riktigt lika poppis som pappas smörgåstårtor men verkade gå ner ändå. Sedan höll Christians morfar ett fint tal om Vilgots första skratt som jag råkade få på film.


































Efter maten och fikat blev det presentöppning och musikquiz. Jag ska fota presenterna och visa er allt fint Vilgot har fått i ett annat inlägg. Musikquizet höll på att inte bli av. Det var liksom en liten detalj vi inte hade tänkt på. Internet... Som tur var fick vi låna Rebeckas pojkvän Johans Iphone och körde via den. Puh! Tack Johan!

Under eftermiddagen skickades Vilgots dopbok runt. Det är en bok som jag har knåpat ihop på FujiDirekt med bilder och lite text. Första halvan handlar om Vilgot och andra halvan är en gästbok där gästerna fick fylla i deras gåva till Vilgot och en liten hälsning.


Under dopfestens gång hjälpte väldigt många till med disk och fika och allt vad det var. Vi är otroligt tacksamma för all hjälp vi har fått under helgen! Tack alla för hjälpen, utan den hade vi stressat ihjäl oss och varit kvar hela natten efteråt. Vi vill också tacka för alla fina presenter!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar