tisdag 15 november 2011

Nappflaskan

På Fredag är det tänkt att lilla Vilgot ska sova över hos farmor och farfar. Det blir första gången vi är ifrån varandra över natten, om man inte räknar med första veckan på sjukhuset förstås. Då sov vi på olika avdelningar, men det räknas ju inte.

När vi var hos Christians föräldrar häromdagen pratade vi lite om övernattningen och så kom jag på att jag hade med mig ersättning och flaska i skötväskan av en ren slump, så jag föreslog att Christians mamma kunde mata honom en gång när vi var med. Det är ju enklare att lära sig rutiner genom att göra dem än att bara få höra hur man gör. Tur var det att vi provade för vår lilla rumpnisse har visst gått och blivit kräsen. Endast det bästa är bra nog för honom tydligen.

Han vägrade äta ur flaskan. Han grimaserade och tuggade på nappen och ville inte alls ha. Han var ju vrålhungrig, det gick inte att missa liksom. Men flaskmat. Snälla!

Sist han åt ersättning var bara en vecka innan när jag och Elin var och såg Joe Labero och det gick hur bra som helst. Jag provade att ta över matningen med flaskan, men det var först efter en liten stund som han accepterade den. Då provade jag att lämna över honom till Christians mamma igen, men då ville han inte ha längre. När jag provade en andra gång ville han inte ha av mig heller. Vi gav upp och så ammade jag honom istället.

Nu är jag väldigt orolig för hur det ska gå på Fredag. Jag provade att ge honom lite ersättning dagen efter men då gjorde han samma sak igen. Hur kan det ändras på bara en vecka?! Och varför just precis innan han ska sova borta över natten. Så typiskt! I morgon ska jag prova att ge honom ersättning på flaska och om han inte tar det så ska jag prova med bröstmjölk på flaska för att se om det är ersättningen eller flaskan det är fel på.

Vad ska jag göra om han inte vill ha ersättningen? Jag kommer inte hinna pumpa så mycket som behövs tills Fredag. När han blir tillräckligt hungrig tar han väl säkert ersättningen till slut, men jag vill inte utsätta honom för en sån sak. Det blir dessutom väldigt stressigt för Christians föräldrar om de ska ha en skrikande och hungrig Vilgot.

3 kommentarer:

  1. Stanna hemma är ju ett förslag

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Ett förslag som kanske gynnar er båda är att blanda bröstmjölk i ersättningen så kanske den smakar lite godare och mer vant för lille Vilgot.
    Jag har själv en liten plutt som är född den 11/9 och min BVC-sköterska rekommenderade det om jag någon gång skulle vilja ge honom ersättning.
    Läser regelbundet din blogg, det är så kul att följa er och känna att fler än vi har det sådär crazy ibland. Stor omställning det där med första barnet :)

    Kram och lycka till!
    /Helena i Varberg

    SvaraRadera
  3. Noooo! Det är säkert Molly som har lärt honom såna dumheter! :-/

    SvaraRadera