torsdag 3 november 2011

Dopsamtal

Nu har vi precis haft dopsamtal med prästen och det känns inte helt bra. Vi hade plockat fram tre visor och en psalm som vi vill ha med under dopet. Tyvärr ska en annan familj döpa sin unge samtidigt så då måste vi komma överens om låtarna. Dessutom verkade prästen tycka att det var omständligt och inte riktigt genomförbart att sjunga låtarna som inte var psalmer. Tar inte Gud tillräckligt stor plats under ett dop eller?
 Prästen trodde att låtarna skulle passa en solist bättre och att de skulle vara för svåra för församlingen, däremot avråddes vi en att ha en solist eftersom vi delar dop med en annan familj..

Jag upplever att fokus på dop mer ligger på Gud än på barnet, vilket inte är positivt i mina ögon. Det lilla speciella som är kvar med dopet försvinner när man måste dela det med några man inte känner. Fokus tas på något sätt bort från just vårt barn. Men men, jag gick ju med på dop så då får jag väl bita i det sura äpplet.

Ska sura lite en stund och sedan planera att göra doplunchen till en trevlig och rolig stund istället - eftersom att man tydligen inte ska ha kul under själva dopet.

5 kommentarer:

  1. Ge dig inte Hanna. Så klart ni ska få ha ert dop som ni vill. Prata med den andra familjen, de kanske tycker eran plan är bätrre. / Johanna berg

    SvaraRadera
  2. Men va, ska ni ha dop samtidigt som en annan familj? Va konstigt /Malin

    SvaraRadera
  3. Kan ni inte byta dag eller tid så att ni slipper att dela?

    SvaraRadera
  4. Jag själv är sugen på att spana in linköpings second hand-utbud, stadsmissionen är rätt bra har jag för mig! Hela människan (mån 14-17, ons 14-18, lör 10-14) ligger på kabelvägen 2. erikshjälpen på hagebygatan 31 (ons 12-18, lör 10-14) och bra & begagnat (ons 12-18, lör 10-14) finns på finspångsvägen 27 =).

    Bra & begagnat och hela människan ligger ganska nära varandra och det är smidigt att åka dit när man kommer från linköping, erikshjälpen ligger mer inne i stan.

    SvaraRadera
  5. Själva dopet är ju kristet, annars kan man ju ha en enkel namngicningsfest hemma! Synd attni fick dela dopdag med en annan familj, jag skulle ha bytt dag!

    SvaraRadera