tisdag 24 januari 2012

krångliga pengar

Det ska alltid vara så krångligt så fort det rör pengar. Jag har fått ett mail av csn där det står att jag ska börja betala tillbaka mitt studielån. Eftersom att jag har tagit studieuppehåll studerar jag ju inte längre och ska därför börja betala tillbaka, som att jag tjänar några pengar liksom?!

Efter lite mailande fram och tillbaka har jag nu fått reda på att jag inte kan flytta fram avbetalningen för det här året till något annat år, men jag kan däremot ansöka om att få betala en lägre summa. Min inkomst under 2012 består av 5 ½ månad föräldrapenning som ligger på lägsta nivå, dvs ca 4000 kr i månaden, 2 månaders jobb på vikariebanken vilket kan bli allt från 0 kr till typ 30 000 och slutligen en termin med studielån... Men eftersom att det är puckat att betala av en skuld till csn med studielån från csn räknas ju bara inkomsten från föräldrapenningen och de två månaderna jag ska jobba. Med denna stora och fina inkomst ska jag betala av 6720 kr uppdelat på fyra månader med start om en månad.

För att kunna få summan nedsatt måste jag uppskatta hur mycket min årsinkomst blir, men hur lätt är det när jag inte har en chans att veta hur mycket jag kommer få jobba. Det är ju rätt stor skillnad på 0 kr och 30 000 liksom.

När jag ansökte om studieuppehåll var jag tvungen att ange orsaken till uppehållet och då kryssade jag i föräldraledighet. Jag tycker fan att man borde få slippa påbörja sin avbetalning när man lever på bidrag. Det är tight som det är att leva på 4000 kr i månaden. Hade jag inte haft en underbar pojkvän som delar med sig av sina pengar hade det aldrig gått.

2 kommentarer:

  1. Tror att gränsen för hur mkt man måste tjäna för att behöva betala tillbaks är ganska hög. Skall du plugga till hösten så lär du stort sett slippa betala tillbaks nåt även om du anger 30 000 som inkomst.
    Jag behöver oxå fixa det där... 13000 vill de att jag skall betala iår och jag tar knappt ut nån föräldrapeng ens då jag oxå har på lägsta nivån.

    SvaraRadera
  2. Jag har löst det där genom att plugga ännu mer haha, men alex däremot måste börja betala tillbaka nu. Men tycker det är skumt att man ska börja betala tillbaka när man har uppehåll, skulle du pluggat klart och sen tagit föräldraledigt skulle jag kunna förstå men håller med, dumt under omständigheterna.

    SvaraRadera