måndag 30 januari 2012

storkok åt lilleman

Jag har varit duktig och lagat massa puréer åt Vilgot de senaste dagarna. Jag har gjort potatismos, äppelmos,  dillax-, majs-, ärt- sötpotatis- och palsternackspuré. I frysen finns dessutom morot och grytbitar sedan innan. Nu har han en hel buffé som vi kan välja och vraka i. Det går rätt så fort och är ju så himla simpelt. Majs och ärtor är lite jobbigare att göra eftersom att jag silar bort skalen. Det blir lite mer pill, men är ändå värt det.

Än så länge ammar han ju fortfarande så i regel har det inte blivit hela maträtter utan smakportioner av olika grönsaker mest. Idag blir han fem månader så nu ska vi börja introducera kött och fisk lite lätt så då blir det väl lite mer en maträtt än tidigare. Dock känns det så konstigt att ta en köttbit och en grönsaksbit och blanda dem och sen kalla det en maträtt. Jag själv hade aldrig ätit lite kött och potatis utan nån sås eller kryddor till. När vi ska servera hela maträtter till honom, alltså typ pasta med köttfärssås eller kycklinggryta med ris och grönsaker, tänker jag mig att man tillagar maten som man gör till sig själv minus saltet och sen mixar det, men det känns som att det är nästa steg efter köttintroduktionen. Hur gör ni?

Det känns som att folk brukar hålla på med smakportioner rätt länge, men eftersom att jag ska jobba när Vilgot är sex och sju månader måste vi ha kommit igång med maten rätt seriöst tills dess. Kan man börja ge riktiga måltider med mejeriprodukter, kryddor, vitlök, sås och hela faderullan när barnet är sex månader eller till och med tidigare?

1 kommentar:

  1. Jag är ingen expert på det där med mat till bebisar och vi har ju inte direkt börjat med smakportioner och tänkt att köra blw men när jag läst om just blw så står det att man kan ge precis det man äter själv (utan att salta), så jag antar att ni kan börja med "vanliga" maträtter så tidigt ni vill. Vad jag hört så brukar en del barn vara känsliga mot tex ägg och soja och sånt så det kanske man kan undvika men lite vitlök har ju inget dött av (förutom lukten då kanske haha).

    Jag tror nog att det är mer positivt än negativt att servera "god" mat tidigt, som du skriver, jag skulle inte heller äta mat utan kryddor, sås och liknande. Man vill ju att ens barn ska få en positiv upplevelse av mat.

    SvaraRadera