tisdag 17 januari 2012

Sirapsglaserade kakor

Igår var jag på den första knytislunchen för året för min del. Vi var hemma hos Elin som vid det här laget har slagit rekord i att vara värdinna. Tanken är ju att man anmäler sig på gruppsidan och sedan bestämmer vem man ska vara hos utifrån hur många man blir och Elin har ställt upp många gånger. Hos mig har vi bara varit en gång och det var den allra första gången. Kanske är dags snart igen då.

Jag ville laga mat men eftersom att vår kyl och frys gapar tomma gjorde jag kakor istället. Jag bläddrade igenom en kakbok jag köpte för ett tag sen från Lagerhaus, som heter Massor av kakor. Den har en massa bra recept för alla möjliga tillfällen. Om den finns kvar på Lagerhaus rekommenderar jag den!

Jag gjorde sirapsglaserade kakor och fick massa kommentarer på facebook om hur goda de såg ut att vara när jag la upp en bild på dem. Därför tänkte jag nu lägga upp receptet.

Jag följde inte receptet, utan gjorde om det lite, eftersom att jag inte hade alla ingredienser. Nästa gång jag bakar dem ska jag göra lite annorlunda från hur jag gjorde nu så därför lägger jag upp originalreceptet och hur jag vill göra dem nästa gång.



Originalrecept
kakor: 18 st
Tid i ugnen: 15 min

Ingredienser
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
½ tsk bikarbonat
125 g smör, skuret i bitar
1 dl socker
50 g pekannötter, hackade
1 ägg, uppvispat
6 msk lönnsirap

1. sätt ugnen på 175 grader och smörj två bakplåtar.
2. Blanda mjöl, bakpulver, bikarbonat och socker i en skål. Lägg i smöret och blanda med fingrarna till en smulig deg. Rör i pekannötter.
3. Tillsätt ägget och 4 matskedar av lönnsirapen och blanda väl.
4. Klicka ut rågade matskedar av degen glest på plåtarna. Grädda kakorna gyllenbruna, ca 15 minuter.
5. Pensla kakorna med resten av lönnsirapen medan de ännu är varma. Lägg dem sedan på galler för att svalna helt.

Mitt recept:
kakor: 24 st
Tid i ugnen: 15-17 min


Ingredienser
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
½ tsk bikarbonat
125 g smör, skuret i bitar
2 dl socker
100 g mandlar, hackade
24 valnötter, hela
1 ägg, uppvispat
7-8 msk ljus sirap


1. Sätt ugnen på 175 grader och lägg bakplåtspapper på två bakplåtar.
2. Blanda mjöl, bakpulver, bikarbonat och socker i en skål. Lägg i smöret och blanda med fingrarna till ens mulig deg. Rör i mandlarna.
3. Tillsätt ägget och 4 matskedar av sirapen och blanda väl.
4. Klicka ut halva matskedar av degen glest på plåtarna. 12 st på varje plåt. Grädda kakorna gyllenbruna, ca 15-17 minuter.
5. Lägg en valnöt på varje kaka och pensla med resten av sirapen medan kakorna ännu är varma. Lägg dem sedan på galler för att svalna helt.

Jag hade ungefär lika mycket mandel som valnöt i de kakorna jag bakade, men det blev lite för beskt. Valnötter är ju rätt beska och i kombination med att det var för lite socker blev det inte så gott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar