tisdag 6 december 2011

en matdag

I morse vaknade jag helt utmattad. Vilgot verkade också rätt trött redan när han vaknade.. Annars brukar han vara superpigg och glad när han är nyvaken på morgonen.

Christian satt och rensade rören till handfatet när jag vaknade. Då blev jag glad! Han brukar sova tills det är dags att gå till jobbet även när han börjar 10 och 11 så det var verkligen en glad överraskning att se honom slita med det där äckliga. <3

När Christian stack hemifrån somnade Vilgot kort efteråt så att jag kunde ta en dusch. Jag hade stor lust att sova lite mer, men hade tyvärr inte tid. Jag är alltid lite orolig för att han ska vakna när jag är i duschen, men jag hade tur den här gången också! Jag hann till och med föna och platta håret innan han vaknade.

Klockan 14 var vi på öppna förskolan med föräldragruppen och den här gången snackade vi mat. Vi fick en isbricka fylld med grytbitar, broccoli, palsternacka och blomkål för 25 kr. Jag hade ju tänkt strunta i att ta hem mat eftersom att det inte är svårt att göra puré själv. Jag tyckte att 25 kr lät lite overpriced för lite grönsaker, men nu blev det så. Det var ju grytbitar i och det är ju inte jättebilligt att köpa och dessutom slapp jag koka och mixa grejerna. Om vi inte har betalat så mycket för ingredienserna har vi i alla fall betalat för tjänsten.


När jag kom hem efter föräldraträffen sov Vilgot tungt i vagnen. Han vaknade inte när jag klädde av honom vilket han brukar göra. Därför passade jag på att laga kvällsmaten redan då, trots att Christian inte slutade förrän kl 20. Jag brukar vänta på honom och äta något mellanmål vid den mer normala kvällsmatstiden..

Idag startade ju vår laganågotduinteharlagatförut-utmaning och jag lagade kålpudding. Varför det heter pudding vet jag inte för det är ju ingen pudding.. Kålgratäng eller kållåda borde det heta! Jag följde receptet nästan helt och hållet. Jag hade inte malen kryddpeppar i och så hade jag mer salt och sirap i. Och mindre vatten.. Och så hade jag bara en halv buljongtärning i.. Okej, jag följde nog inte receptet så noga ändå.. Både jag och Christian ger den 4 av 5 poäng. Vi tyckte båda att det kunde va några hundra gram mer köttfärs i. Vitkål i all ära, men det mättar inte jättebra..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar