torsdag 15 december 2011

Vagnskolan

Vilgot växer så det knakar och vår vagn är i en lite mindre modell. Vi valde och köpte vagn innan vi visste att vi skulle få en heffaklump till son. Det börjar märkas nu. Han är 3½ månad och är lika lång och nästan lika tung som sina bebiskompisar som är 1-2 månader äldre än honom. I vagnen ligger han så högt upp som möjligt men ändå slår fötterna i längst ner i vagnen. Några cm till och han får ligga med böjda ben.

Vi hade egentligen behövt byta till sittdelen nu eftersom att det är väldigt trångt i liggdelen, men problemet är att han inte är tillräckligt stark i ryggen ännu för att orka sitta hela tiden. Jag har börjat öva honom i att sitta, då han ändå är rätt stark i ryggen för sin ålder, med förhoppningen om att han kan byta till sittdelen tidigare än man kanske brukar. Med facit i hand vet jag att nästa vagn ska vara en kombivagn istället för en duovagn. Hade vi haft en kombivagn just nu hade vi kunnat växla mellan olika lägen.

Vi har en duovagn som alltså består av ett chassi och två olika delar. En liggdel och en sittdel. En kombivagn har ett chassi och endast en del som fungerar både som liggdel och sittdel. Det är ett ryggstöd som går att fälla i flera olika lägen. Till kombivagnen behöver man köpa en mobil liggdel som kallas babylift som man sen tar bort när bebisen är redo att sitta. Då fäller man bara upp ryggstödet och har plötsligt en sittdel. Jag vet inte varför jag var så inne på att ha en duovagn faktiskt. Jag rekommenderar en kombivagn till alla! Om du är på väg nånstans och bebisen sover när du kommer fram måste du plocka bort hela liggdelen på duovagnen, vilket är jobbigt, alternativt väcka din bebis. När du sen ska ta av dig skorna och ytterkläderna måste du lägga ditt barn någonstans. Jag brukar lägga honom på en filt på golvet, men det hade varit smidigare att ha honom i en babylift och lägga den på golvet. Har du en kombivagn kan du enkelt ta med dig babyliften med bebisen i och slipper därmed väcka ditt barn.

Det blev visst en liten kurs i vagnar. Kan väl va bra det med kanske.

Igår på öppna förskolan provade jag att sätta Vilgot i en stol för första gången och han satt nöjd i 5-10 minuter vilket är rätt länge för att vara första gången. Väl hemma satte jag honom i vår barnstol och då satt han nöjt i 20 minuter. Jag tror att jag kommer kunna träna upp ett stabilt sittande rätt snabbt ändå. Det ser ljust ut!




























Bjuder på lite mer bilder bara för att han är så söt!






7 kommentarer:

  1. Tomtebilden alltså, haha, han ser precis ut som du gjorde när du va liten. Skulle kunnat va du! :) /Malin

    SvaraRadera
  2. Det är lite surt att man måste välja vagn och allt sånt innan man får barn för då har man egentligen ingen aning om vilka behov man har utan får gissa sig fram. Och herrejösses vad lika ni är på tomte-bilden, har är ju dig upp i dagen!

    SvaraRadera
  3. Så söta bilder! Riktig Hanna-min på näst sista bilden också! :D / Elin

    SvaraRadera
  4. Det är ett annat operativsystem så man kan inte ladda hem alla vanliga appar utan man måste välja appar anpassade till det systemet, suck!

    SvaraRadera
  5. Aha, här är din blogg. Trevligt!

    Synd att du valde fel "tillbehör" till din vagn. Vi har ju en nästan likadan, med en sittdel och en mjuklift. Nu när Neo gärna sitter en stund ibland, har vi delat mjukliften i två delar. Han kan nu både sitta och ligga på mjukt underlag, samtidigt som han har en bra åkpåse som skyddar mot det mesta. Men som jag förstår det har du en hårdlift?

    SvaraRadera
  6. Alltså, Tome-Vilgot var ju hur söt som helst!! / Rebecka

    SvaraRadera
  7. Du kan väl välja att ha sittdelen på liggläge och lägga i en fäll eller åkpåse. Då blir det ju som en större liggvagn? Så gjorde vi och vi hade en likadan vagn som er. Jag förstår vad du menar med att liften är liten. Fattar inte hur dom har tänkt att en bebis ska få plats i den i minst 4 månader :-o

    SvaraRadera