tisdag 25 oktober 2011

att inte ha några rutiner blir lätt en rutin

Plötsligt har snart två månader gått och grabben har blivit stor! Nästan.

När jag har hört andra mammor prata om deras bebisars sovrutiner har jag hela tiden tänkt att Vilgot inte riktigt har några sovrutiner. Jag tycker att han sover lite när som. Vilka tider han sover och hur länge varierar från dag till dag. Jag har svårt att se något speciellt mönster i hans sovrutiner och har inte haft en tanke på att skapa några heller, förrän nu.

Nu när han börjar bli lite äldre har jag börjat försöka införa någon slags sovrutin, framför allt nattningen. Att han är en riktig sömntuta råder ingen tvekan om, sova kan han! Däremot är han lite av en nattuggla som sina föräldrar. Det vill jag försöka ändra på.
 Det har bara gått några dagar sen jag startade mitt rutinskaparförsök, men jag har redan insett att han visst har någon slags sovrutin, i alla fall när det gäller nattningen. Just nu händer det ofta att han somnar i min eller Christians famn och att vi lyfter över honom till spjälsängen när vi ska sova, vilket brukar vara kring midnatt. Försöker vi lyfta över honom tidigare än så har han sällan hunnit somna tillräckligt djupt och vaknar till och vill upp igen.

Just nu stör det mig egentligen inte jättemycket eftersom att jag får sova ut på förmiddagen och ofta är vaken så länge på nätterna. Men jag gissar att det inom en snar framtid kommer vara mer krävande att ha sin lilla knubb vaken så sent. Kan ju va skönt med lite egentid på kvällen också.

Jag vill kunna lägga honom i spjälsängen kring 21-22 medan han fortfarande är vaken så att han vet var han befinner sig när han somnar. På så sätt vet han var han befinner sig när han vaknar. Jag hade inte gillat att somna på en plats och befinna mig någon helt annanstans när jag vaknar. Framåt i tiden vill jag att han ska sova typ vid 19-20. Jag vill åt en nattningsrutin där han kan känna och förstå att det är dags att sova när vi lägger honom i spjälsängen vid den tiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar