torsdag 6 oktober 2011

Det här om tid, prioritering och förkylningar

Vad svårt det är att hinna med bloggen! Jag vill så gärna skriva och kommer många gånger på saker jag vill skriva om, men när tiden väl finns har jag glömt allt och har ingen aning om vad jag ska skriva om. Skriver väl på lite nu så får vi se var vi hamnar.

Min mamma åkte hem till Stockholm igår. Hon har varit på besök här i en vecka och en dag och det har varit både trevligt och hjälpsamt. Det är rätt skönt att få en mjukstart i mammalivet. Jag har haft det riktigt lyxigt! När Vilgot föddes låg vi ju inlagda på sjukhuset så då fick jag avlastning och tips därifrån och sen när vi kom hem var ju både Christian och jag hemma och nu har jag haft Vilgots mormor som mer än gärna vaggar ledsen bebis och byter blöja. Idag är egentligen min första dag ensam så att säga.

Just nu ligger Vilgot i soffan och sover och då passar jag på att äntligen uppdatera här om allt möjligt. Det är tusen saker jag vill och borde göra under tiden han sover men det känns som att jag inte hinner med speciellt mycket av det. Det handlar väl om hur man prioriterar iofs. När han sover väljer jag ibland att sitta ner en stund och skriva meningslösa blogginlägg istället för att vika tvätten som tar över hemmet. När han är vaken och inte skriker utan ligger lugn och nöjd och tittar spännande på sin omgivning väljer jag att gulla med min fining istället för att låta honom sköta sitt medan jag städar och plockar i ordning här hemma. Ibland behöver man prioritera med hjärtat istället för med hjärnan. Lite skit i hörnen har ingen dött av. Sen har jag ju faktiskt varit ute och träffat folk och varit en del på öppna förskolan och då hinns inte hemmasysslorna med av uppenbara själ. Jag får nog låta bli att boka upp precis varenda dag så att jag hinner hålla efter i hemmet också.

Med massa bebisgull från alla håll och kanter har förkylningarna kommit ifatt och gullplutten är megaförkyld. Han har varit väldigt grinig de senaste dagarna och jag trodde att det var en sån period bara, men nu misstänker jag att det har varit så på grund av förkylningen. Stackarn är alldeles glansig och trött i ögonen och snorar förskräckligt mycket. Trots det har han haft en liten glad stund utan skrik och tårar idag. Jag fick till och med några leenden.

Bjuder på lite foton av min lilla fjärt. Han blir på nåt sätt bara sötare för varje dag som går, om du frågar mig. Jag kan dock vara lite partisk.






1 kommentar:

  1. Åh han är så söt, dom där ögonen kommer nog fånga många hjärtan i framtiden :-). Tycker att du prioriterar helt rätt. Man får ju fråga sig vad man vill minnas från bebistiden, sin bebis eller ett skinande rent hem?

    SvaraRadera