fredag 28 oktober 2011

föräldraträff

Idag var jag på den första föräldraträffen, det var mitt på dagen så Christian kunde inte följa med. Föräldraträffar anordnas av bvc (och kvinnohälsan tror jag). Man placeras i en grupp med andra föräldrapar som har barn födda ungefär samtidigt som ditt barn. I vår grupp fanns en pojke som är född samma dag som Vilgot, det tyckte jag var lite häftigt.

På träffen presenterade vi oss och berättade om oss själva, om våra förlossningar och lite sånt. Det blev lite allmänt snack om bebisgrejer också. Vi snackade om det här med plötslig spädbarnsdöd och huruvida barnet ska ligga på mage, sida eller rygg och lite sånt och många föräldrar, framförallt de lite äldre, verkade vara så oroliga för sina barn. Jag upplevde ganska kort inpå träffen att jag ändå har en rätt avslappnad och lugn inställning till min mammaroll och allt det där. I alla fall i förhållande till några av föräldrarna där.

Jag tror att man ska ta många råd med en nypa salt. Det här med vilken sida man ska sova på går ju i mode. Nu är det absolut förbjudet att lägga bebisen på mage för då ökar riskerna för plötslig spädbarnsdöd. När jag var bebis skulle man absolut lägga bebisen på mage. Om tusentals bebisar har sovit på mage natt efter natt för 20 år sedan utan problem borde det inte göra nån skillnad om de gör det nu. Sen finns det självklart tragiska fall där bebisar faktiskt dör av plötslig spädbarnsdöd, men personligen tror jag inte att det främst handlar om vilken sida av kroppen de har legat på när de har sovit. I så fall låter det troligare att det skulle bero på att barnet har varit för omstoppat och varmt, men jag spekulerar bara. Hur som helst tycker jag att man ska läsa av sitt barn och följa barnets behov istället för att följa nån fånig mall som går i mode.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar