tisdag 25 oktober 2011

sexveckorskontroll

Idag har vi varit på bvc på Vilgots 6-veckorskontroll, trots att han blir 8 veckor imorgon. Bättre sent än aldrig. Vi fick veta att vi har ett perfekt barn och det är ju betryggande. Men det var ju inget jag inte redan visste.

Vi tog vikt och längd. Det var på tiden kände jag, det var ju två veckor sen sist. Nu är väger han 6145 gram och är 62 cm lång. En stor grabb minsann, typ som en tremånaders tror jag. Ändå drar han fortfarande storlek 56 i sina bodys och faktiskt storlek 50 i några byxor. Det är riktigt konstigt tycker jag.

Vissa plagg är ju rätt stora för sin storlek så det kan väl kanske vara en bidragande anledning, men han är ju inte så stor runt magen som bebisar kan vara så min teori är att han fyller ut kläderna på längden istället för på bredden och att han därför kan ha kläderna så länge. Om en vecka eller så borde det dock vara dags att säga adjö till de flesta plaggen och hälsa en del av 62orna välkomna. Som sagt skiljer sig storleken på storlekarna, om ni fattar vad jag menar, så det sker successivt.

Ett tips på hur ni kan använda byxor lite längre på era bebisar är att vika upp mudden när byxorna börjar sitta lite "för långt ner" på magen. Och vika ner mudden vid fötterna för att förlänga byxbenet. Det har jag gjort på två par av Vilgots byxor i storlek 50 och de sitter hur bra som helst fortfarande.

1 kommentar:

  1. Jag blev lite nyfiken så jag kikade i min dotters BVCkort hon vägde 6200 när hon var 5 och 1/2 månad, tänk vad olika barn är!

    SvaraRadera